Jak naprawiana jest głowica silnika?

Jak naprawiana jest głowica silnika?

Naprawa głowicy jest to bardzo wielowymiarowy proces, który wymaga specjalistycznej wiedzy w tym zakresie. Często bywa tak, że samo przeszlifowanie głowicy podczas wymiany uszczelki nie wystarczy. Aby głowica została w pełni naprawiona musi przejść skomplikowany proces technologiczny. Jak ten proces wygląda i jakie są jego poszczególne elementy?

Etapy regeneracji głowicy

regeneracja głowicyPierwszym etapem jaki przechodzi głowica jest ustalenie wielkości uszkodzeń oraz zakres prac jakie trzeba będzie wykonać. Po wstępnych oględzinach element jest rozbierany na części, które zostają umyte w specjalnie go tego przystosowanej kabinie przy użyciu wysokiego ciśnienia. Śruby i sprężyny są oczyszczane w specjalnej myjce chemicznej. Po ukończeniu czynności oczyszczających sprawdzana jest szczelność samej głowicy jak i jej elementów. Następnie element jest weryfikowany pod kątem jego zużycia. Następnie następuje regeneracja głowicy. Proces ten dzieli się na dwa rodzaje. Planowanie tak zwane ekstremalne w którym zdejmowane nawet kilku milimetrów materiału ma to na celu obniżenie głowicy oraz zmniejszenie pojemności komory spalania metoda ta stosowana jest w samochodach sportowych w celu zwiększenia mocy silnika oraz zmiany jego charakterystyki pracy. Drugim rodzajem jest planowanie naprawcze podczas którego zdejmowana jest tylko jedno milimetrowa warstwa materiału głowicy. Zabieg wykonywany w przypadku stwierdzenia braku płaskości głowicy. 

Planowanie przeprowadza się na specjalnej półautomatycznej szlifierce. Podczas zdejmowania warstwy zostaje usunięta pewna ilość materiału powoduje to zmianę pojemności komory spalania jednak jest to tak mała zmiana, że nie ma żadnego wpływu na pracę silnika oraz komfort jazdy. Tego typu naprawa stosowana jest podczas remontów silnika.